Wil je even een foto van ons maken? Ja hier, voor deze poster.

Ik heb de beslissing zojuist genomen en het gaat nu echt gebeuren!

De COO, Marcel Rozema, van Zwitserleven laat zich lachend met mijn collega en broer Reinier fotograferen. We zijn op ons seminar Stop beoordelen Start coachen. Al jaren heeft hij de intentie om de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker centraal te stellen. En dit is toch niet zo makkelijk. Eén op één gesprekken worden snel gevuld met allerlei operationele zaken. Zijn managers, verantwoordelijk voor de klantenteams, worstelen met hetzelfde probleem. “Hoe zorgen we er nu voor dat we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en eigenaarschap pakken, noodzakelijk voor de verdere groei van de organisatie.

Maar toch…. De waan van de dag en calamiteiten lijken steeds voorrang te krijgen.

En ‘geen tijd’ is dan ook het meest gehoorde bezwaar. In zijn drukke agenda heeft hij een keuze gemaakt en is op ons seminar. In het paar uur durende seminar nemen we hem en onze andere bezoekers mee in de mogelijkheden, geven zelfinzicht, stellen mooie vragen en hij raakt overtuigd.  Net als vele andere deelt hij zijn inzichten en zelfs zijn beslissing. “We gaan dit gewoon doen, niet verplicht maar iedereen krijgt de kans om deze methode eigen te maken en toe te gaan passen”. Hij is er van overtuigd dat bijna alle managers deze kans zullen grijpen, omdat ze ook op zoek zijn naar een heldere methode die je veel makkelijker kunt volhouden. Ook een methode die zich al bewezen heeft. De methode past ook heel mooi in de Lean filosofie die Zwitserleven centraal heeft gesteld. Iedere dag een stapje beter, en dan niet alleen in processen, maar juist ook in mensen. Kortom een perfecte match.

En ik weet wat ik moet doen!

‘Ik heb de beslissing zojuist genomen en het gaat nu echt gebeuren’, hoor ik zeggen. Als mijn managers weten wat het is om gecoacht te worden dan willen ze niet anders. Dan willen ze zelf ook leren hoe ze een goede coach worden. Ik doe mee, zegt hij nog eens. Nog een beetje beduusd van de oprechte, snelle beslissing en nog met een glimlach van het fotomoment op mijn wangen realiseer ik me wat hij zegt. Een leider die ziet dat hij het voorbeeld moet geven. Deze leider wil leren coachen en neemt zijn managers mee.

QC KATA werkt!

Als we elkaar later spreken en met elkaar bepalen wat er moet gebeuren, kunnen wij bijna niet wachten. Er zijn zoveel mooie vragen te stellen. Welke stappen hebben jullie al genomen, welke routines hebben jullie nu? Waar wil je naar toe? En wat is onze ervaring en wat maakt dat onze methodiek Kata werkt!

En zo staan we aan het begin van een nieuwe reis.

We maken een “foto” van het start moment en bepalen de doelstelling. Aandacht voor persoonlijke groei en het vergroten van werkplezier!

Ben je nieuwsgierig hoe deze reis verloopt?

Hoe een grote organisatie als Zwitserleven en vele andere bedrijven ervoor zorgen dat er continu wordt verbeterd? Waarom deze bedrijven willen dat managers tot goede coach opgeleid worden?  Zorg dan dat je je abonneert op onze nieuwsbrief. Een nieuwsbrief die jou elke maand inspireert en bijdraagt aan onze missie “Iedereen gelukkig op het werk met zichtbaar resultaat”!

Happy results,

Marlies

p.s.: KATA is net als een aardbei. Je kunt wel zeggen hoe lekker ze zijn, maar als je er een proeft weet je het direct. Dus wil jij  ervaren wat deze directeur heeft ervaren? Kom dan naar een van onze gratis klant seminars. Kijk op onze site voor een geschikte datum.


[activecampaign form=70]

Deel dit bericht op